XVI – XVII
століття
європейської історії гриміли та бряжчали падучими бовванами минулих золотих
епох. Тверді плечі Аристотеля й Церкви обтісували хвилі всепроникненного Модерну,
ідоли ржавіли й сипалися. Суспільство приймало нову constitutio: на місці старих
родо-видових ієрархій виникали матриці, які рівноправно інтегрували в собі
кожну одиницю. Філософи подарували тому часу новий органон – новий тип
мислення, що розбив скляну пастку середньовічної телеології і надав людині
можливість обирати спосіб життя самостійно, відсторонивши напередвизначальну
силу на ар’єрсцену: того, хто раніше конституював
усе буття, поважали, але в собі віднайшли спромогу бути майстернішими режисерами.
Модерн як постійний перегляд усталених
форм існування й вимога рефлексії спонукає взяти інший рупор і мовити по-новому,
відділити себе від минулого, позбутися його ідолів та примар. Модерне мислення
починає з опанування своїх principiōrum – принципів, тобто початків. Який початок оберемо ми,
яким безсумнівним і достовірним принципом покеровуватиметься наша constitutio, новий устрій і порядок?
У старому світогляді людина виступала
одним із нескінченних проявів онтологічного роду, в безмежному підпорядкуванні
відбувалася умоглядна втрата одиничного – ніхто не пам’ятає імена рабів, тіла
котрих стали підмурками єгипетських пірамід. На противагу цьому модерн кожний
елемент дбайливо обраховує та вносить у загальний облік, де неможливо когось
загубити або «випадково» викреслити, заслати в ГУЛАГ, заштовхнути в газову
камеру й забути. Одиниця поціновується як носій унікальних навичок і досвіду, а
тому є особистістю, чий статус високий, неутисненний, нежертовний – самодостатній. Саме
неповторність особистості становить для нової constitutio головний скарб,
адже лише людина здатна не просто розвиватися, а й оригінально розвивати своє
спів-буття, ділитися своєю неподібністю з іншими. Модерне середовище витворює бджолам
стільник – технологію найкомфортнішого середовища для пошуку медоносного щастя.
Модерн дає цій потенційній відкритості летіти будь-куди, самостійно й
відповідально обирати будь-який можливий варіант буттєвості, цілі та стратегії
власної діяльності у принциповій рівності з іншими індивідами. Такі одиниці causa sui стають остовом
побудови нації, самоврядного civĭtas, що не допустить зведення ієрархії на своїх крилах: народ
не є джерелом влади, він є сама влада – без Бога, без Царя, без Вождя. Опосередкування
– це витвір пірамідальної структури, коли шлях від долішньої невизначеності до світлодайної
істини (=щастя) надто довгий, аби пройти його самостійно. Повноцінність
табличного модерного мислення полягає в рівній відстані кожної чарунки до сонця,
у зникненні медіатора, релігійного та тоталітарного нальоту, який затінює шлях
до нашого власного спрагнення.
Саме цієї тремтливої пори, коли сон
розуму, що породжує чудовиськ, доходить кінця в мить пробудження, з глибин
усвідомлення самодостатності народжується сліпуча Libertas, свобода,
осердя нової Конституції. Це не новий бог на верхівці, а характер зв’язку буття, розуміння й реалізація свого
не призначення, а вибору. Це свобода страждати й умирати, обираючи свободу
замість життя; свобода помилятися та нести за це відповідальність; свобода
прийняти Іншого, бо в модерному порядку знайдеться місце будь-кому; свобода не
боятися безмежжя буття в його об’ємності, повнокровності, багатогранності.
У
Жоржа Бізе кохання – це «un oiseau rebelle», бунтівна пташка: за
нього неодмінно треба боротися. Певно, кохання є свободою такою самою мірою, як
і свобода є коханням, – це два вічні двигуни людського роду, що не терплять
зупинки й нудьги, постійно сумніваються і не визнають авторитетів.
Якщо визначальний декларатив організації держави
сповнений протиріч, що складаються у внутрішню ієрархію, то сама держава буде
Левіафаном (не Гоббса, а радше Звягінцева). В чинній constitutio цінності життя й патріотизму, свободи волі та обов’язку
не можуть поділити пальму першості. Коли ж наш Модерн розрубить гордіїв вузол і
впровадить логіку рівночинності, а не підпорядкованості прав, однозначно
свободними стануть відповіді на нагальні питання: чи може людина попросити про
смерть? Чи дозволено вступати в шлюб закоханим однієї статі? Як могло статися,
що «Божі заповіді» визначають інтимне життя людини в секулярній правовій державі?
Чи позбавляти громадянства «сепаратистів»? Як бути зі статусом окупованих
територій? Що таке «моральні основи суспільства» і «зміни, які підривають духовність»?
Модерн – це філософія принципового мислення. Вона
неможлива без виходу з феодалізму й тіні Великого Брата, які вирішують, що я
маю носити і в що треба вірити для щастя. Я готова відповідати за свій вибір,
поборювати свої упередження та вимагати такий устрій мого середовища, таку constitutio, де були б усі умови для
цього. А ви?
No comments:
Post a Comment