Thursday, 5 November 2015

Свідопис на конкурс «Філософія сходження»

πολογία: Apollo + Gaia
Фотометр «Кеплера» цупко впинається в закамарки Всесвіту й обнишпорює матрицями холодні простори в пошуках двійників нашої Землі, заковтуючи нові далечіні. Його дзеркала відбивають не світила, а лише витончений розрахунок діаметрів, яскравості, густини. Кеплерів погляд однаково байдужий і безвідповідальний перед розчаруваннями й відкриттями. Надією ж, пересторогою та рішучістю блищать совині очі Афіни Паллади, що вона їх мружить у такт мерехтливому κσμος’у. Наше товаришування з мудрістю, яка вже неодноразово зазирала на зоряне небо, тепер злітає з глибини людської свідомості безпосередньо в надра горішньої безодні – разом з астрофізикою, кібернетикою, штучним інтелектом, комп’ютерною лінгвістикою…
Людство от-от тремтітиме в солодкому очікуванні Зустрічі, яка потурбує величну самотність, що дає нам удаване право накидати ласо своїх усезагальностей на решту Всесвіту. Філософія, своєю ρχή вкорінена у воді, повітрі, вогні, здіймається туди, де нема ні мудрості, ні святості, ні слова – жодного опертя. Людське дітище відривається від матері й вирушає в подорож, де зіткнеться з тим, вище чого не можна помислити.
І тільки вона володіє зброєю, – хай би якою нетривкою була ця стріла проти обіймів бурі! – щоб поцілити саму неможливість.
Філософія безоб’єктна, а тому всеохопна, вона відвойовує у трансценденції місце для досвіду та спростовує межі непізнаваного: нема нічого її власного й нема нічого, що не було б нею. Вона настільки наука, наскільки однієї природи з коханням і мистецтвом: тільки їй вистачає серйозності бути прекрасно безвідповідальною. Її жіночий гонор чарує легковажністю, з якою вона жонглює поняттями, фонтанує дипластією, гіпотезує та гіпостазує, сумнівається у власному існуванні, зазіхає на непоясненне, так шибко забираючи під свою ніжну протекцію майбутнє та опікуючись минулим. Філософія неделікатна, вона ставить незручні питання і відповідає єдино ствердною пожадливістю – «Так!»: пам’ятаєте той знаменитий солілоквій Моллі Блум “… and I thought well as well him as another”, яка різниця, він чи інший? Вона сама визначає свій статус і нехтує кордонами, нерозбірливо занурюється в пошлість і порногламур, Бога й Буття, всезакохано й усезацікавлено починаючи пригоду з кожним своїм залицяльником поціновувачем.
Ось чому філософія – це не суто прогляд у незмінне й не прагматична минущість; вона – запитування, яким Сократ уперше сполучив людське та божественне, і її серце належить обом світам «під» і «над»: відсторонюючись від екзистенції, воно завжди контекстуально пов’язане з нею.
Філософська зигота ніколи не утвориться від одного, бо вона народжується бесідою, подвоєнням у рефлексії. Термін «сходження» можна занести у філософський лексикон неперекладностей: українське «сходження» – енантіосемія, його значення внутрішньо суперечливі: рух догори й водночас рух донизу. Мова парадоксує відтінками на онтологічному рівні, коли просторові координати беруться за позначення безвідносного польоту самості. Початок філософських мандрів потребує сумніву у власній самодостатності, ніжної антиципації іншого в собі – того іншого, котрий уколисаний тисячами і пробуджений в одиниць.
Подорож філософа значить не тримірне пересування, а здобуття нового бачення, адже незмінений погляд усе бачитиме в домашньому сяйві. Сходження – це не рух вгору-вниз homo viator’а, а інакше споглядання. Стан медитації, екхартівське розмивання кордонів, зникнення символічного опосередкування та поява беззайменникового сущого, інтелігентного Слова, самочинного у власній буттєвості, тотожності мовця та слухача – філософія, переживаючи, споглядає, тим-то відрізняючись від теології та містики. Вона вуайєристка, що безсоромно піддивляється за любощами мудрості, бачить себе поглядом іншого, а іншого наглядає як себе-самого – un autre comme soi-même [1]. Вона художниця, яка змальовує возз’єднання в повноті Адамової прамови на сходах Пенроуза. Філософія сходження починається з вимоги несингулярності та двоїни. Мислення як дарунок своїх думок самому собі є виявом недосконалого, часового, процесуального, неповного: такого, яке ми набуваємо і розвиваємо, але ніколи не містимо відпочатково. Роз-думуванню, розсотуванню думки треба «я» та «себе» – адресат і адресант внутрішнього спілкування: я питаю себе. Ось воно, те тремтливе, невловиме осердя, звідки й до чого сходить філософія! Двоїна мене та іншого в мені оформлює з безликості іпостасі, кольори впорядковує в опуклість зору, зі спалахів шуму вислуховує насичення звуку, яєчним білком замикає ентропійні смисли в моделі.
Доброта випробовується війною, і далі або зникає, зневірена, безвісти, або чистою довірливістю знову стверджує свою правду. Філософія після двох із половиною тисяч років заперечень світу, Бога, душі та всього, що можливо й неможливо заперечити, наближається до біфуркації, до зустрічі з іншим. Він постане не лише в якості субтильного інтелігібельного конструкта, а нарешті явиться феноменально. Налагодження спільної мови з чужим і є розкриттям природи іншого в собі. Макрокосм принципово вміщується в мікрокосмі, абсолютний максимум дорівнює абсолютному мінімуму.
Як ми його зустрінемо, блукальця з далеких просторів, де, можливо, немає жодної подібності нам: ні сонних улоговинок кохання, ні творчого лоскоту в подушечках пальців, ні евристичної радості відкриття й обволокливої ворсистості їжі після голодного дня? У кризі глухого непорозуміння вершитиметься наш суд: як зустрінемо себе, так часто гублених і так рідко віднайдених? Даруючи себе через край, розплескуючись, визираючись до сліз в очах, вона сходить назустріч іншому, простягаючи руку собі, – хоча як можна сходити там, де немає ні верху, ні низу? Перша ластівка філософії летить із глибин нашого скафандра, співмислячи воєдино двох по різні боки гермошолома.



[1] Перефразована назва роботи Поля Рікьора: «Я-сам як інший» (“Soi-même comme un autre”) – «інший як я-сам» (“un autre comme soi-même”).

No comments:

Post a Comment